Duško Kostić møtte Solum Larsen

Torsdag holdt vinneren av Studentenes fredspris, Duško Kostić, foredrag om sitt arbeid på Misjonshøgskolen i Stavanger. Kostić sitt besøk er del av en turné til Norges seks største byer, før han fredag neste uke vil motta selve prisen i Olavshallen i Trondheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Solum Larsen og Kostic

Foto: Kjartan Alexander Lunde/Venstre

Duško Kostić som er fra Kroatia, mottar fredsprisen for sitt arbeid for romfolkets rettigheter og deltakelse på grasrotnivå i hjemlandet. Kostić bruker utdanning og opplysningsarbeid til å bygge broer og skape forståelse mellom folkegruppene i det tidligere krigsherjede området, og han arbeider målrettet og langsiktig for å bryte ned stereotypier som stigmatiserer romfolket.

Helge Solum Larsen, som er nestleder i Venstre, møtte Kostić under hans besøk. — Av alle etniske minoriteter er Rom-folket den gruppen som i størst grad blir diskriminert i Europa, og vi har et felles europeisk ansvar for å bedre dette folkets levekår og sikre deres rettigheter. Derfor er det en godt at ditt arbeid fungerer og har blitt lagt merke til, sa Solum Larsen i samtale med Kostić.

— I sin presentasjon var det imponerende å se hvordan Kostić viste hvordan han systematisk hadde arbeidet for å få flere barn og unge til å ta utdanning, både på grunnskolenivå og høyere nivå, sier Solum Larsen.

-Dessverre blåser det en populistisk vind over Europa, som sørger for at minoritetsgrupper ekskluderes og diskrimineres, Liberale over hele kontinentet arbeider for å endre disse negative strømningene. Arbeidet Kostić legger ned for utdanning står som et stort eksempel på hvordan man positivt kan løfte mennesker, sier Solum Larsen.

Da Frankrike i fjor sommer startet aksjoner mot Rom-folket uttalte statssekretær Terje Moland Pedersen (Ap) i Justisdepartementet at "hvis flere land strammer inn slik Frankrike gjør, vil det øke belastningen på andre land, også Norge". FN-organisasjoner, EU, Europarådet og menneskerettsorganisasjoner, valgte i kontrast til dette, å kritisere Frankrike for etnisk diskriminering av romfolket og for å bidra til økte fordommer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**